2016-11-18 La Classique Moscow Ballet "Jezioro Łabędzie"
Archiwum

Sztuka artystów teatru, założonego przez Elika Mielikowa w 1990 roku w ramach Związku Działaczy Teatralnych ZSRR (w zeszłym roku Teatr obchodził swoje 25-lecie), jest dobrze znana wielbicielom baletu na całym świecie. To jedyny moskiewski teatr zajmujący się baletem klasycznym. Zespół teatru ciągle odbywa trasy koncertowe, gdyż jego głównym celem jest popularyzacja rosyjskiego baletu klasycznego poza granicami Rosji.

Cechą charakterystyczną teatru "La Classique" są unikatowe kostiumy i dekoracje, wykonywane w pojedynczych egzemplarzach. Elik Mielikow - dyplomowany malarz, jako jeden z pierwszych w nowej Rosji założył pracownię teatralną. Tworzył dekoracje, kostiumy i obuwie dla najbardziej znanych teatrów - Wielkiego, Moskiewskiego Teatru Baletu pod kierownictwem Wiktora Smirnowa-Gołowanowa, Królewskiego Baletu Danii, Teatru Baletu Bostonu.

Poza Włochami (Rzym, Mediolan, Florencja) i Wielką Brytanią, tym razem teatr wystąpi w Polsce, Niemczech, Francji, Australii i Nowej Zelandii. W repertuarze znajdą się przedstawienia baletowe, należące do kanonu światowej klasyki - przede wszystkim nieśmiertelne dzieła Czajkowskiego.

Teatr jest doskonale znany wielbicielom baletu w takich krajach, jak Włochy, Egipt, Maroko, Hiszpania, Chiny, Austria, Norwegia, Tajwan, Nowa Zelandia, Australia, Wielka Brytania, gdzie teatr niejednokrotnie występował w ramach tras koncertowych, które w tych krajach zebrały pełne zachwytu recenzje prasowe.

Podczas światowego tourne 2015-2016 z Teatrem Baletu „La Classique” gościnnie wystąpili tacy artyści, jak: Zasłużeni Artyści Rosji Natalia Somowa i Gieorgij Smilewskij; Zasłużona Artystka Ukrainy Natalia Macak; laureatka międzynarodowych konkursów, posadaczka tytułu kawalera orderu Diagiliewa - Jarosława Araptanowa, a także sławni soliści paryskiej Opery Garnier - Marion Barbeau i Germain Louvet.

Główni soliści teatru

Jekaterina Szaliapina
W 2000 r. ukończyła państwową Szkołę Baletową w Ułan Ude. W latach 1999-2002 była solistką Akademickiego Teatru Opery i Baletu w Ułan Ude; w 2002 została laureatką konkursu "Arabesk" w Permiu a w 2003 roku zdobywa nagrodę w tym konkursie. W latach 2002-2006 była solistką baletu w Rosyjskim Narodowym Teatrze Baletu W. Moisiejewa i j. Amosowa. Od 2007 roku – teatr Baletu Choreografii Klasycznej E. Mielikowa. Repertuar: "Jezioro łabędzie" – pas-de-troix; "Śpiąca królewna"– Aurora, księżniczka Florina; "Dziadek do orzechów" – Klara; "Don Kichot" – przyjaciółki; " Coppélia " - Swanhilda; "Giselle" - Giselle pas-de-deux I akt; "Kopciuszek" - Kopciuszek; "Romeo i Julia" – Julia. Występy: Wielka Brytania, Australia, Nowa Zelandia, Niemcy, RPA, Gabon, Chiny, USA, Brazylia, Włochy i inne kraje.

Anastazja Czumakowa
Z wyróżnieniem ukończyła permską szkołę baletową w 1998 roku. Po zakończeniu została przyjęta do zespołu Czelabińskiego Teatru Opery i Baletu. Od 2001 do 2002 roku pracowała na podstawie kontraktu w grupie baletowej Opery w Kairze. W 2002 roku została zaproszona do objęcia wiodącej pozycji w Krasnojarskim Teatrze Opery i Baletu. Od 2006 roku pracuje w zespole Teatru Baletu Choreografii Klasycznej.

Od 2008 roku - primabalerina Litewskiego Teatru Opery i Baletu.
Konkursy: Nagroda „Za talent do bycia usłyszaną” w Międzynarodowym Konkursie Młodych Artystów Baletu, Kazań, 2001 r. 1 nagroda w kategorii (Duet) w Ogólnorosyjskim Konkursie Młodych Artystów Baletu, Krasnodar, 2004 r.
2009 – Laureatka nagrody „Švyturiai” w kategorii „Najlepsza balerina roku”. Laureatka prestiżowej nagrody „Złotego Krzyża Sceny”.
Repertuar: „Jezioro łabędzie” – Odetta, Odylia; „Don Kichot” – Kitri; "Giselle" – Giselle; „Dziadek do orzechów” – Klara; „Bajadera” – Nikija, „Coppélia” – Swanhilda, „Śpiąca królewna” – Aurora; „Tysiąc i jedna noc” – Szecherezada; „Carmen” – Micaëla.
Występy: Nowa Zelandia, Indie, Chiny, Emiraty Arabskie, Włochy, Hiszpania, Australia, Wielka Brytania.

Siergiej Kupcow
W 2001 roku rozpoczął naukę w szkole baletowej im. A.W. Sieliezniowa w Ałmaty. Będąc studentem, został laureatem pierwszego międzynarodowego konkursu szkół wyższych.
W 2009 roku rozpoczął pracę w teatrze „Russkij Balet” pod kierownictwem W. Gordiejewa.
Od 2011 roku pracuje w teatrze „Russkij Kłasiczeskij Balet” pod kierownictwem O. Usaczewej. W 2012 roku został laureatem XVII Międzynarodowego Konkursu Artystów Baletu „Arabesk” w Permie.
W swoim repetuarze posiada takie role, jak Książę z baletu „Dziadek do orzechów”, pas-de-deux z baletu „Giselle", pas-de-trois z baletu „Jezioro łabędzie”, Basilio z baletu „Don Kichot”, Książę z baletu „ Kopciuszek”, Franz z baletu „Coppélia”, książę Desire z baletu „Śpiąca królewna”. W składzie grupy z powodzeniem występował w Szwajcarii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Austrii, nowej Zelandii, Meksyku i w Niemczech.
Od 2015 roku jest artystą baletu Teatru Muzycznego im. K.S. Stanisławskiego i W. I. Niemirowicza-Danczenki.
Zdobywca złotego medalu podczas międzynarodowego konkursu w Hongkongu w 2015 roku.

Nadieżda Iwanowa
Ukończyła z wyróżnieniem Permską Państwową Szkołę Baletową (w klasie L. Ułanowej) w 1999 roku. Od 1999 do 2003 roku była solistką baletu Teatru Akademickiego Opery i Baletu w Jekaterynburgu.
Od 2003 roku do 2006 była solistką Rosyjskiego Teatru Narodowego. Od czerwca 2006 r. pracuje jako wiodąca solistka Teatru Baletu Choreografii Klasycznej.
Jest laureatką Konkursu Międzynarodowego „Prix de Lausanne” Szwajcaria 1998.
Zdobyła nagrodę w konkursie „Nadzieja Rosji”.
Nagroda specjalna IV Międzynarodowego konkursu imienia A. Waganowej – „ Vaganova Prix”, Petersburg.
3 miejsce w konkursie (nagroda publiczności, nagroda N. Ananiashvili) konkursu międzynarodowego, Perm.
2 miejsce w ramach Pierwszego Międzynarodowego Konkursu, Kazań.

Dimitrij Smirnow
Ukończył Uniwersytet Moskiewski w 1993 r. Pracował - „Boloszoj baliet – studium Grigorowicza”, „Renesans-balet”, Teatr RKB „Moskwa”. Repertuar – główne partie w baletach „Jezioro łabędzie”, „Dziadek do orzechów”, „Romeo i Julia”, „Postój kawalerii”, „Paquita”, „Chopiniana”, „Giselle”, „Gioconda”, „Śpiąca królewna”, „Kopciuszek”, „Bajadera”.
Od 2002 r. główny solista Teatru Baletu Choreografii Klasycznej.
Występy: Niemcy, USA, Japonia, Tajwan, Austria, Szwajcaria, Hiszpania, Wielka Brytania, Francja.

Aleksandr Tarasow
W 2000 r. rozpoczął naukę w jednej z najsławniejszych uczelni w kraju – Szkole Baletowej w Permie, a w 2007 r. którą z powodzeniem ukończył naukę.
W tym samym roku rozpoczęła się jego kariera zawodowa solisty w Teatrze „Russkij Balet” pod kierownictwem W. Gordiejewa.
Od września 2010 r. A. Tarasow pracuje w gronie głównych solistów zespołu Teatru Baletu Choreografii Klasycznej. W minionych sezonach młody, obiecujący tancerz odniósł sukces podczas występów Teatru w Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji, wykonując główne partie w baletach „Dziadek do orzechów”, „Coppélia”, „Śpiąca królewna”, „Jezioro łabędzie”, „Giselle” i „Kopciuszek”.

Oksana Usaczowa
Główny baletmistrz Teatru Choreografii Klasycznej.
Oksana urodziła się w Moskwie i od dzieciństwa interesowała się tańcem i muzyką klasyczną. Do szkoły Teatru Bolszoj (obecnie MGAH – Moskiewska Państwowa Akademia Choreografii) Oksana wstąpiła przypadkowo – za radą pewnej baletnicy, która spostrzegła jej zdolności taneczne. Ukończyła Moskiewski Uniwersytet Choreografii w 1988 roku.
Była solistką teatru „Kremliewskij Baliet” i Teatru Baletu Choreografii Klasycznej pod kierownictwem E. Mielikowa. Wykonywała główne partie i partie solowe w baletach „Jezioro łabędzie”, „Śpiąca królewna”, „Dziadek do orzechów”, „Don Kichot”, „Giselle”, „Kopciuszek”, „Noc Walpurgii”, „Carmen Suite” i innych. Tańczyła na scenach Wielkiej Brytanii, Irlandii, Włoch, w Hiszpanii, Portugalii, Japonii i Tajwanu.

Elik mielikow
Dyrektor artystyczny teatru Baletu Choreografii Klasycznej
Elik Mielikow – dyplomowany malarz, członek Międzynarodowego Zrzeszania Malarzy. Jako jeden z pierwszych w nowej Rosji, założył pracownie teatralne, w których tworzono kostiumy, obuwie i dekoracje dla najsłynniejszych teatrów, wśród których znalazły się rosyjski Teatr Bolszoj, Moskiewski Teatr Baletu pod kierownictwem W.W. Smirnowa-Gołowanowa (Moscow City Ballet), Królewski Teatr Danii, Teatr baletu w Bostonie (USA). W 1990 roku Elik Mielikow założył Teatr Baletu Choreografii Klasycznej przy Moskoncercie, który z powodzeniem występuje na świecie i jest dobrze znany moskiewskiej publiczności dzięki corocznemu udziałowi grupy w „Letnich Sezonach Baletowych”, a także całemu światu, ponieważ głównym zadaniem zespołu jest popularyzacja Rosyjskiego Baletu Klasycznego za granicą.
Przy bezpośrednim udziale Elika Mielikowa w sezonie jesień-zima 2016-2017 planowane jest otwarcie Akademii Teatru Baletu Choreografi Klasycznej w takich miastach jak Nawara, Padwa, Turyn, Bolonia, a także Moskwa i Kaliningrad, gdzie będą się odbywały warsztaty, prowadzone przez uznane gwiazdy teatru, a zajęcia prowadzone będą artystów baletu z wykorzystaniem unikatowej metodyki.

Repertuar w Polsce

Jezioro łabędzie
Muzyka P.I. Czajkowskiego
Choreografia M. Petipa
Osoby i wykonawcy:
Odetta - A. Czumakowa
Odylia – N. Iwanowa
J. Ancupowa
Książę Zygfryd – D. Smirnow
A. Tarasow
Rotbart (zły geniusz) – S. Skworcow
Królowa – M. Siemionowa
Mentor – A. Szalin
Błazen – J. Rubienko
W. Krawcow
Przyjaciele Księcia Pas de Trois
S. Kupcow
A. Płochich
N. Iłłaionowa
J. Ancupowa
Małe łabędzie
J. Rykunowa
A. Gajnutdinowa
M. Kułoshvili
A. Płochich
Duże łabędzie
I. Tiablikowa
N. Kurianko
N. Iłłarionowa
J. Ancupowa
Hiszpański taniec – A. Płochich
I. Tiablikowa
Węgierski taniec
W. Pachomow
N. Kurianko
Mazurki
N. Słobodianiuk
M. Asłanow
S. Pisariew
E. Zajnulina

W scenach zbiorowych występują artyści Teatru Baletu Choreografii Klasycznej.

Libretto

Akt I
Scena I
Na tarasie zamku trwa zabawa – Książę Zygfryd świętuje swoją pełnoletniość. Przyjaciele gratulują mu. Wesoły błazen zabawia gości.
Służący informują o przybyciu Władającej Księżnej – matki Zygfryda. Podarowuje ona synowi kuszę i przypomina: nadszedł czas i jutro na balu powinien wybrać sobie narzeczoną.
Zapada zmierzch. Goście się rozchodzą. Zygfryd chce zostać sam. Męczą go niejasne przeczucia… Zobaczywszy na niebie chmarę białych łabędzi, książę udaje się nad jezioro.

Scena II
Jezioro wśród lasu. Łabędzie, wychodząc na brzeg, przemieniają się w dziewczęta i Zygfryd opuszcza kuszę, zachwycony ich pięknem. Królowa Łabędzi Odetta opowiada mu, że wszystkie są własnością złotego czarodzieja Rotbarta i tylko siła oddanej miłości jest w stanie zrzucić czar. Zygfryd przyrzeka jej wieczną miłość. Odetta przestrzega młodzieńca: jeśli on nie dotrzyma przysięgi, nikt już nie zdoła im pomóc.
Zbliża się świt. Po jeziorze znów pływają łabędzie. Odetta żegna się z Zygfrydem.

Akt 2
Scena III
Bal w zamku. Przed księciem po kolei pojawiają się piękności z różnych krajów, ale żadna nie przyciąga jego uwagi. Serce Zygfryda należy już do Odetty. Tylko ze względu na presję ze strony matki książę jest uprzejmy w stosunku do zaproszonych na bal dziewcząt.
Dźwięki fanfar zwiastują przybycie nowych gości. W przebraniu szanowanego rycerza pojawia się zły czarownik Rotbart, a wraz z nim – jego córka Odylia. Zygfryd jest zmieszany: ta piękność jest bardzo podobna do Odetty! Ale Odylia nie pozwala mu się opamiętać. Czaruje, zwodzi i pochlebia… aż do momentu, w którym Zygfryd się nią zainteresował i wyznał jej miłość. Od tej chwili staje się jego narzeczoną.
Rotbart świętuje: Zygfryd złamał przysięgę, daną Odettcie – nie ma miłości, nie ma oddania i nic nie jest w stanie przeciwstawić się jego władzy.
Zygfrydowi przez krótką chwilę widzi przed oczami obraz jeziora łabędziego, a w następnej chwili rozumie on cały tragizm oszustwa, którego pał ofiarą, po czym udaje się nad jezioro do Odetty.

Akt 3
Scena IV
Noc.
Brzeg jeziora. Odetta opowiada przyjaciółkom o przebiegłości Rotbarta i nieświadomej zdradzie Zygfryda. Pojawia się książę, błaga o wybaczenie, przysięga odkupić winy. Zygfryd stacza pojedynek z Rotbartem.
Nadszedł koniec władzy złych sił i promienie wschodzącego słońca dają życie, miłość, szczęście…

Dyrektor artystyczny: Elik Mielikow
Główny baletmistrz-choreograf: Oksana Usaczowa
Choreograf i trener: Jewgienija Nowikowa
Andriej Szalin
Realizacja: Siergiej Bugakow
Oświetlenie: Dimitrij Aliochin
Reżyser dźwięku: Aleksiej Danilenko
Kostiumy: Elik Mielikow
Scenografia: Jewgienij Gurienko
Producent: Władimir Szewczenko

Bilety w cenie 95, 135, 155 oraz 175 złotych do nabycia w kasie DMiT lub on-line

UWAGA! Zwrot biletów możliwy jest tylko i wyłącznie w przypadku odwołania imprezy i tylko na podstawie dowodu zakupu (paragon lub inny dokument potwierdzający dokonanie wpłaty).